Filtr HDR Basic

Filtr HDR Basic pozwala dostosować zdjęcie HDR powstałe w czasie procesu mapowania tonów (Tone Mapping proces). Mapowanie tonów zwane też inaczej kompresowaniem (“compression”) pozwala sprowadzić szeroki zakres tonalny zdjęcia (wide dynamic range) do postaci o znacznie węższm zakresie, która może zostać wyświetlona na monitorze. W tym właśnie miejscu zaczyna się przygoda ze zdjęciami HDR.

AURORA HDR 2019- Filtr HDR Basic - coupon code -10$ - MOJE
AURORA HDR 2019- Filtr HDR Basic – coupon code -10$ – MOJE
  • Balans bieli – White Balance — aby dostosować balans bieli na zdjęciu HDR wybierz odpowiedni rodzaj predefiniowanego WB lub też użyj próbnika.
  • Temperatura barwowa – Temperature — Ten suwak pozwala ocieplić albo ochłodzić zdjęcie. Działanie sprowadza się do dodania odcieni żółci (Yellow) lub cyjanu (Cyan) do zdjęcia.
  • Odcień – Tint — Suwak pozwala dodawać zieleni (Green) lub magenty (Magenta) do zdjęcia. Suwak Tint jest używany do usuwania zafarbu na zdjęciach.
  • Ekspozycja – Exposure — Służy do dostosowania globalnej jasności zdjęcia, zwiększenie ekspozycji powoduje “rozjaśninenie zdjęcia”, skorygowanie ekspozycji na minus sprawia, że zdjęcie staje się „ciemniejsze”.
  • Kontrast – Contrast — Pozwala na regulowanie kontrastu na fotografii. Kontrast może się przejawiać w jasności lub w kolorze, przez co sprawia, że dane obszary zdjęcia wyróżniają się na tle pozostałych. Ujmując sprawę inaczej kontrast jest określony przez różnicę koloru czy jasności obiektów, położonych w polu widzenia.
  • Zaawansowane tony – Smart Tone — Tłumacząc wprost trzeba by napisać sprytne tony, raczej nie inteligentne. Określenie Smart bierze się z tego, że w momencie przesunięcia suwaka w prawo fotografia staje się bardziej żywa, nasycona, ale jasne obszary zdjęcia nie są zmieniane. W światłach ekspozycja nie rośnie, jak to ma miejsce przy wykorzystaniu suwaka Exposure. Analagiczna sytuacja, ale tym razem w cieniach ma miejsce kiedy suwak jest przesuwany w prawo. Ekspozycja się obniża, ale ciemne obszary nie stają się głęboko czarne. Smart Tone to bardzo przydatne narzędzie do korygowania jasności zdjęcia. Ze wszystkich możliwych tłumaczeń słowa smart – najbardziej charakter działania tego suwak wg mnie opisuje określenie – zgrabny.
  • Światła – Highlights — Ten suwak reguluje jasność najjaśniejszych obszarów zdjęcia (świateł). Przesuwając suwak w prawo najjaśniejsze obszary zdjęcia stają się jeszcze jaśniejsze (aż do całkowitej bieli). Przesunięcie suwaka w lewo pozwala odzyskać szczegóły w światłach.
  • Cienie – Shadows — Ten suwak reguluje jasność najciemniejszych obszarów zdjęcia (cieni). Przesuwając suwak w prawo rozjaśniamy ciemne obszary zdjęcia. Przesunięcie suwaka w lewo powoduje ściemnienie ciemnych obszarów. Trzeba zwracać przy tym uwagę, że forsowna obróbka, zwłaszcza agresywne wyciąganie szczegółów w cieniach powoduje pojawienie się szumów, a to zazwyczaj nie jest pożądany efekt.
  • Biele – Whites — Za pomocą tego suwaka ustala się punkt bieli na histogramie czyli całkowicie białe tony na zdjęciu. Przesunięcie suwaka na prawo pociąga za sobą histogram, który także przesuwa się na prawo i jasne obszary stają się jaśniejsze, a w konsekwencji białe. Przesunięcie suwaka w lewo powoduje skompresowanie tonów i przesunięcie histogramu w lewo, przez co jasne obszary zdjęcia stają cię ciemniejsze.
  • Czernie – Blacks — Za pomocą tego suwaka ustala się punkt czerni na histogramie czyli całkowicie czarne tony na zdjęciu. Przesunięcie suwaka na prawo pociąga za sobą lewą część histogramu, który także przesuwa się na prawo i czarne obszary zdjęcia stają się jaśniejsze. Przesunięcie suwaka w lewo powoduje pogłębienie ciemnych obszarów zdjęcia, aż do czystej czerni.

__________________________________________________

Wskazówka Aurora HDR

Zaleca się, aby po zmapowaniu tonów przez program Aurora HDR w filtrze HDR Basic na początku dostosować ekspozycję (Exposure) oraz kontrast (Contrast), a następnie użyć suwaka Smart Tone. Później skorygować zdjęcie w zakresie świateł i cieni suwakami Shadows / Highlights. A na sam koniec dostosować kontrastowość zdjęcia za pomocą suwaków biele i czernie (Whites / Blacks).